Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
412
BLOG

Noc w teatrze - Część I

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Kultura Obserwuj notkę 15

Zygmunt Jan Prusiński i Ewa Prusińska


NOC W TEATRZE- część pierwsza

i wiersze z cyklu EWA W NEAPOLU


Wiersz imieninowy w dniu 2 Maja 2015


Zygmunt Jan Prusiński


ZA KARĘ NAGRODA...


Kiedy tylko zasłużysz karnie,
w nagrodę przeżyjesz ze mną miłość.

Miejsce jest mi obojętne,
sama wybierzesz, czy to na łąkach,
czy w lesie, na wydmach, czy w łóżku.

To będzie straszna kara - zapewniam,
możesz odczuć bóle, kiedy Wojownik
sam wkurzony będzie - nie tylko ja.

Musisz się strzec i być kulturalna,
żeby w nagrodę nie mieć tej kary.

Więc zastanów się - czy warto,
łączyć ze mną życie, by takie cierpienie
w moim Romantyzmie - przeżywać...


1.5.2015 - Ustka
Piątek 17:30

 

________________________________________

 

Zygmunt Jan Prusiński


NOC W TEATRZE

Motto: Życie bez teatru
jest nic niewarte...

Ukryjemy się w teatrze
jedną noc spędzimy Ewo,
jeden aktor i jeden widz
wystarczy nam kilka aktów.

Nie będziesz głodna miłości
zafunduję rozmach na scenie
posłuchasz głosu kochanka.

Będzie grająca katarynka
i mała wesoła karuzela,
dwie papużki i dwa pawie
serce nocy sto uśmiechów.

A o świcie wymkniemy się
cieniem porannego światła...

24.3.2015 - Ustka
Wtorek 16:27

 

Zygmunt Jan Prusiński


BAJKI W OSTATNIM TEATRZE


Sygnały płyną nie tylko z nieba
zostawiam na chwilę struny gitary
niech odpoczną a ja w smokingu
wyruszam na spotkanie z Ewą.

Podobno "Upiór w operze" grają
załatwiła dwa bilety u dyrektora
podobno kiedyś podwalał się do niej
z szarmancją oswobodzonego ptaka.

A w domu żona i czwórka dzieci
ale to wcale nie przeszkadza -
kto się daje ten zawsze ofiarą -
modliszka szykuje miłosny taniec.

I brzmi mi ta bajka o upiorach
względem haszyszu po spożyciu
- odejmuję z wieszaka wiatru
kilka zapożyczonych strof...

I niech się tli ta fantazja
bunt na cztery ręce z diabłem
owinięte serce z liści klonu
przekazuję w ostatnim akcie.

Więc przepędzam te złe duchy
zabieram dziewczynę w jasność
tam gdzie maki w równym szyku
grzechoczą w rytmie zaklęć.

25.3.2015 - Ustka
Środa 3:03

 

Zygmunt Jan Prusiński


ROCZNICA BARDZIEJ PRYWATNA


Może jej nie ogłaszać
kupić książkę z czystymi kartkami
choć jest zapisany tytuł:
"Zaręczyny we Wrocławiu" -
właśnie dzisiaj mija dwa lata.

Ty szykujesz się do Neapolu
ja do Buenos Aires -
co za rozkwit w podróżach
zbieramy doświadczenia
by napisać w dziennikach.

Wypijemy na odległość szampana
coś sobie przyrzekniemy
wystrugam z kory serce
wezmę ze sobą jako talizman.

Jesteśmy dojrzali jak dzikie rzeki
i myśli żywe jak miejskie parki -
spontaniczności tyle w nas
muzycznie zbliżamy zakręty.

Ale przed nami Ewo Wilno
właśnie tam uczcimy to święto
w małej restauracji od centrum
powiem ci więcej niż w wierszu.

28.3.2015 - Ustka
Sobota 4:46

 

Zygmunt Jan Prusiński


CICHA ROCZNICA

Motto: "Żadna odległość
nie będzie w stanie nas rozdzielić
W końcu wszystko mamy
zapisane w gwiazdach"
- John Lennon -


Wczoraj miałem rocznicę
dla mnie ważną -
pierwszy raz się zaręczyłem
dwa lata temu...
Żyłem zgodnie z zasadami
i na wydmach
i na stronach księżyca
i w książkach pisanych
i na ulicy - w kawiarniach - w domu.

Zaręczyny to tak jakbyś posadził drzewko
codziennie go doglądał...

Wysłałem jej piosenkę "Woman"
Johna Lennona - śpiewałem z nim
taki byłem rozśpiewany
żeby usłyszała z północnej wysokości
ten powiew słów:
"However distant don't keep us apart
After all it is written in the stars"...

Tajemnice miłości polegają na wierności !

Dla mnie twarda modlitwa
jakby zrodziła się w Dolinie Cudu
pośród świecących brylancików
w otoczce skalnej elegancji. -
Tam jodły puszyste niczym damy
wobec słów poety...
(Nic nie jest ważniejszego od dobrej kobiety)!

Johnie przybądź
pod oknem sypialni zaśpiewamy Ewie:
"For the other half of the sky"...

- A to powól mi samemu zaśpiewać:
"Please remember my life is in your hands".

29.3.2015 - Ustka
Niedziela 7:17

 

Zygmunt Jan Prusiński


RÓŻA CZERWONA I OPAL


Tyle rzeczy się dobrych dzieje
człowiek jak sługa nieba i ziemi
odbiera dźwięki przyrody
ale i sam coś daje od siebie.

Jedziesz do Neapolu
ale jeszcze zdążyłaś powiedzieć:
"Wypuść wiersze i zobacz..."
- otwiera się kurtyna teatru.

Wczoraj ci dałem różę
i opal jako dar miłości -
uwzględniam poszycie
wiosny pomiędzy nami.

Zostawiasz mnie w teatrze
bo autokar nie zaczeka -
każdy ma czas podróży
tak jak ja do Buenos Aires.

Jest w tym jakaś tęcza słów
mały jeżyk i klekotanie bociana.

Oparta o ścianę ciszy
przyjmujesz moje ciepło
względem unoszenia. -

W chwilowym rozstaniu
dziennik dnia - wieczora - nocy
nie odpocznie bez nas.

- Śpij w Neapolu i pisz wiersze
tylko w śnie dotrzesz do mnie.

30.3.2015 - Ustka
Poniedziałek 2:45

 

Zygmunt Jan Prusiński


RÓŻA CZERWONA I OPAL 2


- Śpij w Neapolu i pisz wiersze
tylko w śnie dotrzesz do mnie.

W chwilowym rozstaniu
dziennik dnia - wieczora - nocy
nie odpocznie bez nas.

Oparta o ścianę ciszy
przyjmujesz moje ciepło
względem unoszenia. -

Jest w tym jakaś tęcza słów
mały jeżyk i klekotanie bociana.

Zostawiasz mnie w teatrze
bo autokar nie zaczeka -
każdy ma czas podróży
tak jak ja do Buenos Aires.

Jedziesz do Neapolu
ale jeszcze zdążyłaś powiedzieć:
"Wypuść wiersze i zobacz..."
- otwiera się kurtyna teatru.

Tyle rzeczy się dobrych dzieje
człowiek jak sługa nieba i ziemi
odbiera dźwięki przyrody
ale i sam coś daje od siebie.

30.3.2015 - Ustka

 

Zygmunt Jan Prusiński


W TEATRZE TEŻ CIĘ KOCHAM


Ubrana w wieczorową suknię
zawsze potrafisz i dodatki skompletować
przyglądam się tobie jakbyś była wiolonczelą
słyszę poszczególne fragmenty
Theme from 'Once Upon a Time in America'.

Błyszczy pierścionek zaręczynowy na palcu
rozkojarzam się choć trwa akt pierwszy
Madame Butterfly - Giacomo Puccini czuł
że spełnił w muzyce każdy drobiazg nut -
czy John Luther Long mógł wiedzieć
że jego powieść zamieni się w śpiewki?

To było trzy dni temu - chwilowo
pisać muszę o Neapolu gdzie dekadę
opiszesz oczami i wiersze popłyną
intymną struną gdzieś pomiędzy
umówioną nocą by mnie przytulić.

Czy wiesz Ewo że Juliusz Słowacki
zamieszkał przez jakiś czas - może
znajdziesz po nim ślad w parku Gargano
jestem pewny że tworzył tam wiersze
może na tej samej ławce siedział
i myślał o matce i o zniewolonej Polsce...

Lubisz wspinać się po górach
więc idź tam gdzie Słowacki wygłosił
toast na wzgórzu Wezuwiusza popijając
wino ”Lacrima Christi” czyli Łza Chrystusa.

- Pomyśl o mnie ze szczytu...
Na naszych wydmach rozmawiam z księżycem.

1.4.2015 - Ustka
Środa 1:49

 

Zygmunt Jan Prusiński


USPOKOJONA PO PODRÓŻY W OKNIE NEAPOL WITASZ


Jest po północy, a jednak nie śpię
wiesz jak lubię z tobą spać -
zwijasz się w kłębek
cudowny kształt bym mógł
wtulać się w ciebie
opryskując myśli wonną ciszą,
by rozkwitały wciąż rozkwitały
tak nam tego mało
więc budujmy wieżowiec uczuć.

Duch poeta Wirgiliusz spaceruje
po uliczkach, niesforny rzeźbiarz słów
może go jutro spotkasz,
pozdrów go ode mnie -
jest tam na wysepce Megaride
pochowana syrena Partenope,
napisz o niej wiersz - podobno
zakochała się w Odyseuszu.

A jak dojdziesz do Zatoki Neapolitańskiej
zatrzymaj oddech na chwilę,
usłyszysz jedną z wielu oper
Gioacchina Rossiniego - posłuchaj
wiatru od zatoki, splata się urok
drogi kamiennej z gór.

A jak będziesz na Piazza San Gaetano
zejdź po tych schodach,
wiem to aż sto czterdzieści schodów
ale ty umiesz trudy przezwyciężać -
zejdziesz do katakumb.

Ewo musisz to przeżyć by po powrocie
wtulając się w kłębek opowiadać
szczegóły w wierszach napisanych.

2.4.2015 - Ustka
Czwartek 1:10

 

Zygmunt Jan Prusiński


OBARCZONY ŚLADEM SKĄD PRZYBYŁ

Motto: "I wyciągnąłem rękę na ciemności,
By ją ułowić i napiąć i drżącą (...)
Ta struna drgnęła i pękła bez jęku."
- Juliusz Słowacki -


Rozśpiewaj moje wiersze w Neapolu
wzięłaś ze sobą książkę "W ogrodzie Norwida",
pokaż ją na wzgórzu słońca
może odwiedzisz cmentarze
tam bezimienni Polacy jako NN pochowani -
przybyli po lepszą przyszłość,
niestety nie udało im się poprawić życia.

Uważaj Ewo na wszelkie poruszenie
złodzieje nie śpią obserwują obcych,
gołębie ci wskażą kierunek
bądź zawsze w tłumie - jesteś kobietą
atrakcyjną jak z obrazka świętą.

Roberto Saviano napisał książkę „Gomorra”
to o neapolitańskiej mafii - czują się bogami,
nie zaczepiaj ich chodzą w garniturach
lepiej idź na mecz na stadion Napoli -
w tłumie zawsze jest bezpieczniej.

Co mnie porwało dzisiaj na czarną kartę
poeta Juliusz uczy się na Homera harfie,
ostatnio nic nie napisał - drży mu ręka
bo ta Polska wciąż daleka - daleka.

- Wracaj Królowo Wydm szczęśliwa do mnie !

2.4.2015 - Ustka
Czwartek 11:21

 

Zygmunt Jan Prusiński


GUSTAW HERLING - GRUDZIŃSKI


Pozdrów go duchowo, tyle tam lat mieszkał
i list ode mnie dostał i odpisał do Wiednia.

Wielki pisarz prawdy, kto o nim pamięta
może wstąpisz - jest tablica pamiątkowa
(dom przy via Crispi 69).

Mistrz prozy napisał o Neapolu:
"Szybko przekonałem się,
że jest to miasto zamknięte" -
czy to prawda Ewo?

Jednak powracał do Ciemnego Stawu
w świętokrzyskim Berezowie,
gdzie jego ojciec miał młyn.

My wszyscy wracamy do czegoś
co nam zostało kawałek z dzieciństwa,
tak jak dla ciebie Nowa Ruda
tak dla mnie Otwock.

Jak sam napisał o dzieciństwie swoim:
"Szczęśliwy, kto ją potrafi w opisie
utrwalić na zawsze. Zazdroszczę
Miłoszowi Doliny Issy".

Ale ja ciebie nie zaniedbuję
choć jesteś daleko, zaśpiewaj mi
"O sole mio” - to niczym hymn
neapolitańczyków, zaśpiewajmy razem.

4.4.2015 - Ustka
Sobota 2:50

 

Zygmunt Jan Prusiński


WSTĄP DO TEATRU POLONIA


Najpierw ostrzeżenie,
unikaj Quartieri Spagnoli -
to dzielnica najbardziej zaniedbana
a śmieci są jakby dekoracją
anonimowych rzeźbiarzy.

Przychodzą malarze i malują
ten neapolitański neorealizm
jakby z dawnej epoki -
nic się tu nie zmieniło.

Na pewno wzięłaś pantofle
te które lubię koloru zielonego
do zielonej sukienki
- nie ubieraj spodni proszę...

Słyszysz Ewo na ulicy ten dialekt
połączony specyficznymi gestami,
codziennością są napady
i uliczne strzelaniny -
porwania i gwałty,
nie potrzeba w telewizji filmów oglądać.

Może znajdziesz Teatr Polonia,
tam wystawiają sztukę
poświęconą poezji Juliana Tuwima -
nieobcy ci Tuwim i jego wiersze.

Uważaj na siebie -
gołębie ci wskażą drogę...

5.4.2015 - Ustka
Niedziela 7:55

 

Zygmunt Jan Prusiński


CIEMNOŚĆ STAREGO MIASTA


Poniżej powierzchni,
w dól około pięćdziesięciu metrów
znajdziesz fragment miasta.

Dotknij tych kamiennych ścian
wyobraź sobie że grasz
na scenie Penelopę -
rozglądasz się za mną
może przybył Odyseusz,
odnalazł cię w tym mieście.

Tymi krętymi schodami
wrócisz z powrotem,
gołębie pokierują -
dały mi przyrzeczenie.

Czy wiesz że Neapolem
zauroczony był J.W. Goethe?

Gdzieś napisał o przeżyciu
jaki mu został na dłużej:

"...jedyny w swoim rodzaju widok.
Na dole morze, naprzeciw Capri,
na prawo Posillipo, trochę bliżej
promenada Vialle Reale, na lewo
stary gmach jezuicki, a dalej wybrzeże
od Sorrento aż do przylądka
Minerwy – w całej Europie bodaj
nie znajdzie się czegoś podobnego,
w każdym razie nie w środku
dużego ludnego miasta."

Więc idź śladami poety Goethego,
podejrzyj te uroki w których się
zakochał - tak jak ja w Wydmach
po zachodniej stronie Ustki.

Notuj każdy szczegół w zeszycie
opisuj każdą noc z tarasu
w hotelu Neapolit’amo -
a jutro odwiedź dzielnicę Posillipo.

6.4.2015 - Ustka
Poniedziałek 9:07

 

Zygmunt Jan Prusiński


SNY W NEAPOLU


Zafascynowały mnie i ruiny
i kultura architektoniczna
czy słońce nad zatoką,
a co z twymi snami?

Sny są drugim światem człowieka
jakby żył w dwóch przestrzeniach.

Kiedy myślisz o mnie - czy masz
na to czas idąc wąskimi uliczkami
choćby Quartieri Spagnoli u stóp
wzgórza Vomero, w każdym miejscu
możesz mnie dotknąć ręką,
nawet uszczypać bym ocknął się
w swych zamierzeniach - mój cień
ma skrzydła - mogę odlecieć
lub przyfrunąć jako boski ptak.

Wysiłek jest zacny kiedy myślisz,
co robi teraz mój ptak na wydmach.

Opieram się w rezerwie korzeni
sosny nadbrzeżne wydzielają zapach,
piszę jak opętany w sieciach
miłość pomiędzy wiatrami -
jakże inny jest wschód na północy.

Spogląda Wezuwiusz groźny
tysiące pędzli w rękach malarzy
przypomina o zemście bogów.

Co by było gdyby twój sen
został przerwany a ja w nim
obok nagi - w ogrodzie czułości
zmieniałbym rękoma śpiew
nocnego kochanka?

Legendy mówią że być kochaną
w mieście Neapolu zostają ślady
na kilka przyszłych epok...

7.4.2015 - Ustka
Wtorek 2:26


_________________________


Moja najnowsza książka W OGRODZIE NORWIDA wydana w Grudniu 2014 roku

http://www.powiat.slupsk.pl/plik,1098,w-ogrodzie-norwida-zygmunt-jan-prusinski.pdf


_______________

Zobacz galerię zdjęć:

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura