Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
2360
BLOG

Róże i rzeki - Część I

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Kultura Obserwuj notkę 31

 

Zygmunt Jan Prusiński i Ewa Prusińska

 

RÓŻE I RZEKI - część pierwsza

 


20.03.2013 14:55
 

Na gorączkę najlepszy Zygmunt... już mi spadła...

Cytat: Ewa Prusińska



 

Zygmunt Jan Prusiński


RÓŻE I RZEKI


Motto: "W wodzie róża się kryje,
przez różę płynie inna rzeka"
- Federico García Lorca -


Niedaleko mego domu
płynie rzeka Słupia.

Jest już zmęczona zimą
i ja też bym chciał Maj -
witać w liryce kwiatów.

Drzewa przy brzegu milczą
myślę o środzie z Ewą.

Może w karty zagram z bratem
jest mistrzem w brydża -
jego puchary stoją dumne.

Ściemnia się jak w książce
którą zamykamy do jutra.

Brakuje mi dobrej puenty
wyrośnie róża w rzece -
tak jak napisał poeta...


20.3.2013 - Ustka
Środa 18:05

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


CZŁOWIEK NA WZGÓRZU



Wygodnie się położyć
wysoko
rozmyślać o czasie
sklejać to co miłe
nie tylko ołtarze
zaprzyjaźnić się z orłami.

Wygodnie jest na mchu
w zapachu jodeł
pisać wiersz
do dziewczyny z południa
kupić jej sukienkę
albo zaprosić do teatru.

Ucieka życie jak pory roku
jednak one wracają
a my wciąż
oglądamy się za siebie
że każdy coś zostawił -
dzieciństwo i młodość...

Człowiek na wzgórzu
chwilowo jest ważny.



21.3.2013 - Ustka
Czwartek 5:17

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


W JAPONII ZAKWITŁY WIŚNIE



Nie jestem zimowy
choć zima w pełni wiosenna -
ktoś źle wyliczył w niebie.

Taki śniegowy wiersz
w mieścinie cichej -
że słyszę rozmowę pająków.

Ewo udamy się do Japonii
tam zakwitły wiśnie -
kwiatów tyle ile miłości...

Ukryjesz się w drzewach
a ja będę cię szukał
do zmierzchu - do zmierzchu.


22.3.2013 - Ustka
Piątek 10:08

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


SOLIŚCI BEZ ORKIESTRY


Motto: Ja w tej epoce, nie widzę ludzi na ulicy
którzy są zakochani. Nie widzę ludzi którzy idą
za rączkę czy pod rękę... Sami soliści !


Może kryją się z tym
ukrywają swe zachęty
dotykają się tak jak gałęzie
w trakcie wichury.

Mam widok z dwu okien
i nie widzę zakochanych
i tych starszych małżeństw
idących blisko siebie.

W tamtej epoce inaczej -
widywało się na ulicy
te kolory miłości często.

Kto mi to wytłumaczy
bym zrozumiał tę pustkę ?

- Ja jestem zakochany !



23.3.2013 - Ustka
Sobota 15:01

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


ŚPIEWAŁEM Z ELVISEM PRESLEYEM


To był tylko sen w Wiedniu
na Wiedner Haupstrasse
zaprosił mnie Elvis
bym zaśpiewał z nim
"Love Me Tender".

Polubiliśmy się
jak struny w gitarze
nocny koncert snu -
wypełniona sala
a my jak bracia
on w barytonie
ja w tenorze.

Ten koncert byłby dłużej
gdyby nie wypadek -
Elvis osłabł - przeprosił
a ja już bez niego
"Love Me Tender"
dokończyłem na scenie.



24.3.2013 - Ustka
Niedziela 14:37

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


DZIEWCZYNA Z KSIĘŻYCOWEGO LASU


Jest tam w środku ukryta
nie zauważysz jej czytelniku.

Umie być i jarzębiną
i brzozą i uśmiechniętą sosną
sprawia jej to przyjemność...

Przechodziłem przez rów
obok młodego zagajnika -
usłyszałem głos.

Dostroiłem się by zapach lasu
i jej zapach pochłonął mnie...



24.3.2013 - Ustka
Niedziela 7:53

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


DZIEWCZYNA Z KOLCZASTEGO LASU



Uwiodła mnie
na styku ciała lasu
wypuszczam korzenie...

Żywię się żywicą
to leśny miód -
w porze borowiny
częstuję się w gościnie.

Przymierzam się do koncertu
w majowej obsadzie -
może zaśpiewam piosenkę
o miłości żuczków...

Zasiądę na polanie
pomyślę o Otwocku
tyle tam śladów moich stóp.

A dziewczyna lasu
wciąż zmienia kształt
i zmienia sukienki...



24.3.2013 - Ustka
Niedziela 8:23

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


DZIEWCZYNA Z LASU PŁODNEGO



Pomiędzy zimą a wiosną
i pomiędzy różnicami
rozścielam wierszami
pożegnanie i witanie.

Obracam się chłodem
i obracam się ciepłem
wiruję szelestami
by ją tam zobaczyć.

Tę leśną panienkę
przystrojoną Wielkanocą.

A kwiecień nadejdzie
i obudzi serce lasu...



25.3.2013 - Ustka
Poniedziałek 11:38

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


DZIEWCZYNA Z LASU BUKOWEGO


Lekko rozżalona
włosy rude jak kasztany
wbija się w moje ciało.

Udowadnia tęsknotę
burzy i ognia
jest widoczna na pagórku.

A tam dudek mieszka
a sójka kombinuje -
w trawach szmer i plotki.

Wie że przyjdę w południe
zdejmę kapelusz słomkowy -
by mi nie przeszkadzał
przy pocałunkach gorących.



26.3.2013 - Ustka
Wtorek 7:52

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


DZIEWCZYNA Z BRZOZOWEGO LASU


Od pewnego momentu
przychodzi tam przystrojona
wabiąca wolnością -
a w trawie rodzinne muchomory
cała gromada biało-czerwona.

To urok rzadki - jak dotyk
dziewczyny w brzezinie
muska melodią i skrzydełkami
powrotów ciał ku sobie
- jest w tym modlitwa...

I słyszę rzeki pluskanie
na zakręcie nurt rytm prowadzi
można swobodnie posłuchać
wytwarzać orientalną
machinację dźwięków.

A pewny jestem że poeta obecny
zaciąga się myślą z cygara -
tak po prostu wszedł w posiadanie
jędrnych jej ud i pośladków...

Zostali w sobie spięci -
dłużej niż odczytany wiersz.



26.3.2013 - Ustka
Wtorek 9:46

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


ZASZCZYCENIE W PIEŚNI PAJĄKA


Motto: "Uwiodłeś mnie orzeźwieniem
bystrej jak potok
płynący ze szczytu gór -
miodowej poezji wędrowca"
- Ewa Prusińska -


Bo tylko wtedy szedłem kiedy czułem
rozjaśnienie punkcików
po obu stronach rzeki
a domieszka dźwięków z zewnątrz
idealnie się zgadzała w wnętrzu.

A były posty jak budzące się krzewy
i kamienie coś burczały
o świętej nocy w pobliżu okna
a te znaki tak ważne dla nas
zbliżały się jednocześnie.

Nie jest łatwo zdobyć szczyt
celnym okiem by trafić
spowity diament w środku.

Nie jest łatwo zmierzyć odległość
twojej ręki do mojej ręki.

To dopiero początek wiosny...



2.4.2013 - Ustka
Wtorek 11:27

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


ODSTĄPIENIE NA JEDNĄ ODLEGŁOŚĆ WIATRU


Motto: "Cichy szept płynący dłutem słów
zabrzmi jak salwy wystrzał..."
- Ewa Prusińska -


Niech tak się stanie
salwy nocy wiosennej
na granicy Kotliny Kłodzkiej.

Obudzimy ptaki w gniazdach
będzie poruszenie i pisk
nowonarodzonej nuty...

I nie będziemy się pytać
czy wolno nam nurt rzeki
zawrócić z powrotem.

Zawiesimy na drzewach
niewidoczne hasło miłości -
niech się roztoczy
skalna przestrzeń pragnień.

Niech i krwawi Słowem
brzegiem wtórującym z ust do ust !



2.4.2013 - Ustka
Wtorek 10:24

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


CZŁOWIEK ZA MGŁĄ*


Motto: "Czy wyryłam twoje imię na pomniku ust ?"
- Ewa Prusińska -


Jesteś niepodobna do nikogo.

Niesiesz okruchy bliskich wspomnień
by garściami zrywać słodkie owoce.

Jesteś tam w tej głębi tak ważna
jak łabędzica na niebieskim jeziorze.

I ja kruszę okruchy wspomnień...

Jest w tym i sztuka kochania
umiejętność przenoszenia ruchów
które zaistniały by rosnąć nadal.

A potęga to nie tylko dotyk
a źródła wciąż płynące...

I zamoczymy swoje ręce
by róże miały sprzymierzeńców
w drganiach gdy musimy drgać !



2.4.2013 - Ustka
Wtorek 9:53


*tytuł wiersza podsunęła mi Ewa Prusińska



Zygmunt Jan Prusiński


SEN O PIÓRZE


Mam takie sny
w których nic nie ma
prócz odgłosy za wzgórzami.

Dzisiaj podniosłem pióro mewy
do kolekcji do wazoniku
by kiedyś ptakiem się stać.

Ale i we śnie idę do ciebie
w tym granicie rysunek powstał
dokładne rozmiary jakie posiadasz.

To jest idealnie poukładane
jak te sosny w Ustce
kiedy kryliśmy naszą miłość.

Leżałaś na trawie niczym posąg
a ja rzeźbiłem ten rysunek skalny.



4.4.2013 - Ustka
Czwartek 13:11

 

 

 

Ewunia !

Ja piszę recenzję do Twojego wiersza "Wiosenny Miszmasz", a Ty pisz do tych trzech moich wierszy też recenzje: Człowiek za mgłą; Odstąpienie na jedną odległość wiatru; Zaszczycenie w pieśni pająka... Jak wiesz płacę 50,00 złotych i za wiersz i za recenzję ! 

Pokaż profil

Ja to się nie tylko dziwię ale i ogarnia mnie strach, iż Wiosna przyrodnicza minie - i od razu będziemy zrywać owoce południa: banany, pomarańcze, daktyle, cytryny, oliwki, kokosy., i tak dalej.

Czy nie uważasz, że może tak być za Twoimi oknami w ogródku ?

Ty Ewunia to zawsze coś przekręcisz, że ja muszę czytać dwa razy. A taki - podobno - jestem bystrzak.

Mój Boże; rapsodia, purpura, pierwiosnek i Dama na salony wkracza.

A kto będzie konferansjerem, zabawiaczem ?

 __________________________

 

Ewa i Zygmunt Prusińscy na innych portalach...



Zygmunt Jan Prusiński z recenzją wiersza "Szlakiem chmurnej wspinaczki" Ewy Prusińskiej.

Poetka Ewa Prusińska napisała 11 wiersz w swej karierze literackiej. Dziesięć utworów napisała do książki "Kobieta z rajskich korzeni" a teraz pierwszy wiersz do następnej książki pt. "Poetyckie tango"... Jak siebie sama nazwała, cytuję: "Jestem uczennicą u profesora Zygmunta Prusińskiego. Biorę nauki, jak powinnam pisać wiersze"... [Zygmunt Jan Prusiński]



Ewa Prusińska z recenzją wiersza "Człowiek na wzgórzu" Zygmunta Jana Prusińskiego.

W wierszu "Człowiek na wzgórzu" poeta umiejscowił się w świetnym miejscu - zielonym otoczeniu skąd idealnie można podglądać życie. Nizać w pamięci kolorowe koraliki wspomnień, wyłapywać chwile, które są świeżym oddechem dla Duszy... Mądrość czerpać z natury. A czego można nauczyć się z życia przyrody ? Autor wiersza nie ma wątpliwości, że są to najcenniejsze lekcje kolekcjonowania doświadczeń, dlatego przyjaźni się z orłami. [Ewa Prusińska]

http://www.knowacz.pl/index.html

 

__________________________________

 

23.03.2013 15:10
 

Dzień Dobry Panie Zygmuncie,

Dziękuję za kolejny sympatyczny list i bardzo ciekawą propozcyję zorganizowana spotkana autorskiego. Mnie bardzo podoba się ten pomysł i dlatego przesłałem pani Krystynie Wajdzie tę sugestię pod rozwagę. Aby niepotrzebnie nie komplikować tego tematu i ułatwić naszą komunikację, pozwoliłem sobie przesłać również Pana adres mailowy. Proszę zatem spodziewać się listu od pani Krystyny. :-)

Pozdrawiam bardzo serdecznie. :-)

Piotr
Serwis Literacki
http://www.knowacz.pl

 

________________________________

 

Jakub Winiarski pisał o mnie...



Fragment

Co do tow. komunistki Wisławy Szymborskiej – Rottermund, to też o niej pisałem w kilku artykułach. Pamiętam, w roku 2004 napisałem tekst pt. „Obrońcy z kapelusza iluzjonisty”, gdzie akurat był opublikowany w miesięczniku literackim w „Akancie” – Bydgoszcz, u Stefana Pastuszewskiego. Chyba artykuł zrobił karierę, bo sam Jakub Winiarski w „Literatorium” – forum krytyki literackiej, (14.06.2004r.) pisze tak:

„Warto natomiast przeczytać artykuł Zygmunta Jana Prusińskiego „Obrońcy z kapelusza iluzjonisty”, kolejny głos w toczonej na łamach AKANTU od miesięcy „Sprawy Miłosza i Szymborskiej”. Zirytowany i rozgoryczony Prusiński pisze m.in. „Będąc dzieckiem widziałem, co ubecja czyniła z moim ojcem ! – (Lucjanem Prusińskim [ś.p.] przyp. Z.J.P.) Bicie, torturowanie, areszty, więzienia… Czy zdolna byłaby Wisława Szymborska napisać o tych zdarzeniach wiersz ? Nigdy ! Bo nie czuje tego. Bo była po drugiej stronie barykady politycznej w Polsce”.



J. Winiarski dopisał od siebie: „Teraz Szymborska woli pisać o kocie w pustym mieszkaniu, o piesku, który nie bardzo wie, co się dzieje, o czasie, który może nie jest starcem długobrodym, siwym”.

- W tym miejscu chciałbym podziękować krytykowi, panu Jakubowi Winiarskiemu, iż zauważył ten mój artykuł polemiczny. Co do pochówku noblistki, to proponuję obok „tatusia” józefa stalina w Moskwie ! – Jak ona kochała tego zbrodniarza ludobójcę !!! – Ile łez wylała pośmiertnie…

Pozdrawiam –
Zygmunt Jan Prusiński

(25.08.2008)

 

 

Autor: Zygmunt Jan Prusiński

 

____________________________________

 

Ewa Prusińska pisze o sobie...


Motto : " Wiersz jest aktem indywidualnej kreacji myśli autora, potęgą słów personalnej rzeczywistości. Jest pismem osobistym poety, które sięga daleko poza jego własny horyzont" - Piotr Kasjas.

Podpieram się tymi słowami, ponieważ trafiają w sedno !
Myślę jak autor, że w wierszu można zaprezentować swoją indywidualność, wykreować świat swojej wyobraźni. Dać ujście dla emocji i powiedzieć - kim chcę być co robić o czym myślę ? A nawet ukryć siebie...

Czy wolę poezję od malarstwa...? Tak !
Ona oddaje rzeczy co najmniej w kilku wymiarach...  Malarz zakończyłby swoje arcydzieło dawno, a w poezji nie ma końca. Dosłownie przekonałam się o tym, gdy 18 listopada 2012 r. napisałam pierwszy wiersz pt. "Bieg długodystansowy".

Mam nadzieję, że będzie to właśnie bieg maratoński po wieniec laurowy na szczyty poezji.

Piękno tej Wytwornej Damy poczułam w szkole średniej, gdy częstowałam się poezją naszych wieszczy czyli Mickiewicza, Słowackiego, Norwida - który już wtedy zaintrygował mnie słowami:
"Z rzeczy świata tego zostaną tylko dwie. Dwie tylko; poezja i dobroć... i więcej nic".

Więc podróży życia niech towarzyszy mi poezja - pomagając spełniać najskrytsze marzenia i odmieniać codzienność dnia.

- Czy staję się przez to kobietą do kwadratu ?

PS.
Dziękuję, poecie Zygmuntowi Prusińskiemu, że ujrzał we mnie zadziornego pazura i zmotywował do pisania. Zygmuncie, to dopiero początek...

14 Czerwca 2013 r. - Piątek
 

 

 

Ewa Prusińska

 

 

BIEG DŁUGODYSTANSOWY


Motto: "naucz się rozbieżności
by przestrzeń czuć
poza dźwiękami"
- Zygmunt Prusiński -


Niecierpliwość marnym sprzymierzeńcem
połaskocze nim przepadnie
zabrzmi jak pijany kontrabas
na wieczorku żałobnym pożegnalnych dusz

Biegnę jak tancerka w locie
muskam struny twoich wrażliwości
podniebnych wyobrażeń o kobiecie
stworzonej z rajskich korzeni

Czas sam się określi -

Porozbija zegary
zakręci wskazówkami
słyszałeś
zakochani są poza zasięgiem
strefy przenikania głosów

Więc wplatam w mozaikę życia
spokój
sny o wieczności
niezapomnianych chwil dwóch podlotków
kołujących na pasie startu do odlotu

 

18.11.2012

 

_______________________________

 

 Rynek w Nowej Rudzie... rodzinne miasto Ewy Prusińskiej - Kolasińskiej. Ostatni budynek po lewej stronie., przy ulicy Kościelnej. Widać okna na trzecim piętrze...

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura