Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński
1727
BLOG

Córka Wiatru - Część I

Zygmunt Jan Prusiński Zygmunt Jan Prusiński Kultura Obserwuj notkę 13

 

Zygmunt Jan Prusiński i Ewa Prusińska

 

CÓRKA WIATRU - część pierwsza

 

 

12.05.2013 10:49

Cytat...

„Dobrze, że mam Ciebie...
ciągle dajesz mi dowody swojej pamięci,
to jest takie... z dreszczykiem – przyjemne”!

- Ewa Prusińska -

_____________________

 

Zygmunt Jan Prusiński


BEZ CIEBIE NIE TAŃCZĘ


Zatańczę z tobą jutro
ubierzesz sukienkę brązową
a cekiny będą się cieszyć.

Z nich światełka błyszczące
a twoje oczy zielone
ułatwią mi bliskość.

I wiem że pójdę z tobą
kołyszący partner wiatru -
wyzwalam wybrany kolor.

Jutro zatańczę z tobą
tak zwyczajnie przytulisz się
do moich strof wiersza.



25.5.2013 - Ustka
Sobota 18:58



Zygmunt Jan Prusiński


MUZA I KLIMAT MORSKI



Motto: "Ten Piętaszek ledwo uszedł życiu,
ale chłopak jak Muzyka"...
- Ewa Prusińska -


Obejmij tę sosnę
zawieszona jakby o cień radości.
Utrzymaj piękno westchnień
w majowym pacierzu ptaków w lustrze
kędy skrzydłami unoszą
twoje strofy nie napisane.

Piętaszek drzemie
plaża mu świeci szkiełkami.
Rozwija się rozdział ważny odcieniem
kiedy spokój w kamieniach
a ty wodzisz wzrokiem
i chwytasz rytm wiatru.

Odpowiedz przed wieczerzą
więcej niż możesz w takt pauzy w tobie.
Ten świat jest zupełnie inny
że chciałabyś powrócić
bardziej dojrzała w okresie wiśni
w kolorze utajonym...



22.5.2013 - Ustka
Środa 17:24



Zygmunt Jan Prusiński


MORZE I TY I KILKA SZCZEGÓŁÓW


Wystarczy tam być
spojrzeć łagodnie a z pieśni morza
wyłania się przestrzeń
i wtórujesz obezwładniona
by na tej jednej granicy
nie ograniczyć uśmiechu do mewy.

Staranna jesteś
i ślad twój zostaje na plaży
fotograf zainteresowany
robi zdjęcia jako dokument
że stopy twe na piasku zostaną
wystarczy wrócić ponownie
w to samo miejsce.

Słyszałaś wszystko
i wyznanie ukochanego w darze
głębokiego wzruszenia
kiedy ci mówił głośno
o miłości z jego strony
a ty jak ta rozszalała fala
uwiodłaś wszystko...

Więc tańcz dziewczyno
wydmy cię znają od zeszłego roku
w tym samym czasie twój Maj
obłokami cię tuli i pyta
o względy wiekuiste
by wchłonąć radość na zapas
tych chwil zapamiętanych.

Czy jesteś szczęśliwa -
pyta morze w wierszu ?



21.5.2013 - Ustka
Wtorek 14:00

 


13.05.2013 20:03  

List od red.  i wydawcy - Leokadia Komaiszko...

„Listy z daleka“ są bardzo żywym i autentycznym nośnikiem polskiej kultury oraz języka polskiego na świecie.
Zapraszamy do kontaktów z « Listami z daleka » . Zaowocuje to niechybnie promocją własnego nazwiska i własnej twórczości na Polskę, Europę i świat jednocześnie.

« Listy z daleka » mają renomę niepowtarzalnego czasopisma emigracyjnego.
Docierają do osób prywatnych, organizacji polonijnych, polskich instytucji i bibliotek.
Pamiętaj, że również możesz wziąć udział w tworzeniu « Listów z daleka », wystarczy się zgłosić do redakcji.


Kontakt : leokadiak@yahoo.fr



Europa/Belgia: Przegląd Listów z daleka, nr 91

Leokadia Komaiszko jest redaktorką i wydawcą „Listów z daleka”, cenionego periodyku poświęconego kulturze i sztuce Polaków mieszkających poza granicami Polski, ale uczuciowo związanych z tradycjami i językiem starego kraju. Przygotowała prezentację ostatniego numeru pisma, w nadziei - oczywiście – na pozyskanie nowych autorów i czytelników, co uważamy za słuszne i godne poparcia. Red. PdP.

Europa/Belgia: W czerwcu br. mija 16 lat istnienia Listów z daleka

Był to rok 1996, pierwszy numer ujrzał światło dzienne w belgijskim mieście Liège, w wydaniu czarno-białym. Więcej na ten temat przeczytamy w aktualnym numerze (87-ym) czasopisma (patrz obwoluta), którego wersja internetowa jest już do zamówienia (adres niżej) - pisze Leokadia Komaiszko, redagująca i wydająca pismo od samego początku.

Europa/Belgia: Co nowego w kolejnym numerze Listów z daleka

Posyłam przegląd numeru 85-ego "Listów z daleka".


Z pozdrowieniami z Belgii, redaktorka naczelna i wydawca - Leokadia Komaiszko.

Europa/Belgia: W Paryżu

 

_______________________

 

20.05.2013 - 18:02

 

List od red. Leokadii Komaiszko !


Panie Zygmuncie,

Dziękuję za blues wierszowy, coś z tego dobieram do "Listów z daleka".


Z pozdrowieniami - Leokadia Komaiszko

OKKE - Listy z daleka - Belgia

De : Zygmunt Jan Prusiński
À : Leokadia Komaiszko <LeokadiaK@yahoo
.fr>; Ewa Prusińska
Envoyé le : Lundi 20 mai 2013 10h25
Objet : Mój biały blues w Gdyni...

 


List do red. Leokadii Komaiszko !

Dobry wieczór Pani Leokadio !


Dziękuję za zaangażowanie i coś mojego Pani wydrukuje. Proszę nie zapominać o wierszach Ewy Prusińskiej, jest ona wschodzącą gwiazdą - poetką. Niedawno była zaproszona do szkół gimnazjalnych na Pomorzu w gminie, Dębnica Kaszubska i miała spotkania autorskie - tak że debiut jej jest w czasie oszamiającym, mam na myśli iż pierwszy wiersz napisała w swoim życiu 18 Listopada 2012 roku. A już jest w antologii poezji pt. `Skrajnie emocjonalni` - Koszalin. A w ostatnich dniach zostały jej wiersze przyjęte do antologii w Starostwie w Słupsku, reprezentując tamtejszą grupę literacką...


Pozdrawiam - Zygmunt Jan


Ustka. 20 Maja 2013 r.
Poniedziałek 18:44


 

MÓJ BIAŁY BLUES W GDYNI...



ODROBIENIE CZASU



Tak się złożyło
miałem wiele co znaczy
wtulić całą czułość
w tobie nad morzem.

Podróże nas rozdzieliły
ty do Ustki ja do Szydłowca.

A teraz w Gdyni
noc pozyskiwać części łączącej
na dworcu sześć godzin
zmarnowanych bo nie ma pociągów.

A tak się spieszyłem
by twój zapach kobiety wchłonąć.

Siedzę na ławce
mam stolik i zeszyt
i piszę wiersz lotny.

Jak niewinny upadek czasu
ocierany ustami
by pocałunek nie wysechł.


17.05.2013 - Gdynia
Piątek 23:27





ZABUDOWANA MIŁOŚĆ



Budujemy coś co jest żywe
minuty płyną powoli
jakby od niechcenia.

Tak się spieszyłem
popędzałem pociąg.

Śpisz wygodnie w łóżku
w hoteliku przy ulicy Małej -
a ja na stacji Gdynia
nie odpoczywam myśleć o tobie.
Bo właśnie to myślenie
jest cenne by przetrwać
na poczekalni wśród obcych
w bezimiennej w oka mgnieniu Arkadii.

Czy wiesz Ewo że dzieli nas tak mało ?


17.05.2013 - Gdynia
Piątek 23:55



Przypisek: Park w Arkadii.
Arkadia zwana „krainą szczęścia i pokoju” należy do najpiękniejszych parków krajobrazowych w Polsce. Ten romantyczny ogród w angielskim stylu założyła księżną Helena Radziwiłłowa XVIII wieku. Do dzisiaj zachwyca antycznymi i gotyckimi budowlami. Na uwagę zasługuje klasycystyczna Świątynia Diany, Dom Murgrabiego z wieżą oraz domek gotycki.



ISKRZY WIELOZNACZNOŚĆ



Poezja na stacji
nie wymaga ode mnie perełek.
Jestem zmęczony
bez snu bo nie umiem zasnąć.
Maluję ekslibris uboczny
ważne jest pogodzenie
że muszę czekać do czwartej
a dopiero zbliża się pierwsza.

Połowa czekania mija
druga połowa jest cięższa
powieki się kleją do snu -
nie będę spał na ławce.

A ty otulona snem
wybaczasz mi winy
w stanie ważkości -
wystarczy że biedronka na szybie
spacerek tworzy w poezji.

Sześć godzin - zamknięty krąg
i spadzista litania słów
odejmuje automatycznie minuty.

O szóstej godzinie będę miał cię w ramionach.


18.05.2013 - Gdynia
Sobota 01:01




WYŁĄCZONY MASZ TELEFON



Sześć razy dzwoniłem
by głos twój wplótł się
w moje rozgoryczenie.

Funkcjonariusze wypędzają
bezdomnych - śmierdzą brudasy
jakby ich bród obezwładnił.

Nocne kasjerki nie wiedzą
o czym piszę czy o kim piszę
widzą tylko długopis w ręku.

Dwie godziny zostało by wejść
do podstawionego pociągu
tam rozwinę senne skrzydła.

Mój biały blues w Gdyni
ma posmak zubożałej cytryny.

Rozwijam ciszę
by przezwyciężyć klęskę jednej nocy.

18.05.2013 - Gdynia
Sobota 01:40

 

Wiersze z książki "Córka Wiatru".

Zygmunt Jan Prusiński



SERWIS LITERACKI -

Data dodania: 22.05.2013

 

______________________________

 

Mój wiersz `Poemat o śmierci`...



Witam Panie Zygmuncie,

Dziękuję za kolejny miły list, ze wszystkich bardzo się cieszę. Tym razem jednak ucieszyłem się podwójnie, bo trafiłem na tekst "Poemat o śmierci...", po którym mnie zamurowało i odebrało mowę... Niesamowity temat, który w dzisiejszych czasach pozornie tylko, nie jest bagatelizowany ! Dużo się mówi, a nawet krzyczy, a po cichu, po cichu, w prywatnych domowych pieleszach... Jest pewne nieoficjalne przyzwolenie społeczne na takie czyny. Przyzwolenie przykryte źle pojętą demokracją i wolnością osobistą, no cóż... Skoro w "Europie" jest (lub będzie prędzej czy później) pozwolenie na takie "leczenie" duszy i sumienia, przez śmierć ciała, to... Ja się wypisuję z takiej "Europy" :-)

Pozdrawiam serdecznie :-)
Piotr
Serwis Literacki
http://www.knowacz.pl

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


PODRÓŻ SAMYCH PRAGNIEŃ


Jedziesz do mnie
ceniona nie tylko przez wiatr
staranna w strofach
jakby ten ślub miałby się odbyć teraz.

Uwieńczona w wierszach
zna cię moja przyroda -
jestem synem ziemi
od urodzenia poeta.

Kochasz mnie czystym źródłem
jesteś lustrem w którym
moją twarz rysujesz myślami
- zakochana ruda panienka.

A kawaler nie próżnuje
szykuje powitanie
drogiej nie tylko dla serca
dziewczyny moich marzeń.



15.5.2013 - Ustka
Środa 7:38



Zygmunt Jan Prusiński


TA MUSZELKA W NOCY...


Nie będziesz się opierała moim rękom
muszelka w nocy błyszczy gwiazdą.

Mozaika zagęszczona pragnieniem
wypukla się jak pączek kasztana.

Zdejmuję z ciebie ostatnią szatę
przed podróżą do Zatoki Delfinów -
by w ciemności przytulić ręce.

Te ręce - twoje i moje
to jak pogodne powroty -
dźwięczy strzała wypuszczona z łuku
wyłania się temperatura smaku.

Odrobinę zaczekaj na deser
znam tajemnice leśnej mowy
w tudzież głębokich połyskiwań
a za oknem kukułka kuka
a sójka wybiera się nad morze.

Pewnie ją spotkamy po zachodniej stronie !



13.5.2013 - Ustka
Poniedziałek 18:05



Zygmunt Jan Prusiński


SKAŁY NUCĄ BLUESA


W objęciach moich jesteś.

Jest w nich i gaj i polana
i tańczące jaskółki.

Otwierasz okno szczęśliwa
wchłaniasz wiosenne szepty
i mój głos stonowany.

Przygotowuję przywitanie -
jakże serdeczność utrwala
kadry przyszłych godzin
trzymając się za ręce.

Ten film miłości przejdzie
i rzeki i góry - tylko pisać
sonety i poematy na wzgórzu
by słowa niczym bluszcz
wiązały ten wierny związek !

- Czy słyszysz Ewo skalny blues ?



13.5.2013 - Ustka
Poniedziałek 8.15

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


UKRYTY W SOBIE


Motto: "Rozebrana z dziewictwa
Jesteś już pomazana rozkoszą grzechu
Przed tobą pierwszy prawdziwy krzyk"
- Kazimierz Furman -


Padało a mnie rozgrzewała
sucha myśl sprzed tygodnia.
Mogłem cię nazywać
z pieszczotą wiatru.
Okolicznościowe zachęty
były gorące jak nagrzana
liryka w miłosnym wierszu.
I co z tego - i co z tego ?
Jak podejrzewasz mnie
że skręciłem z tej drogi...


19.5.2013 - Ustka
Piątek 19:14



Zygmunt Jan Prusiński


DOZGONNE W NATURZE CIAŁA


Motto: "Odkrywanie spod kołdry
metafor kobiecej nagości"
- Kazimierz Furman -


Nie pospieszam i nie spieszę się -
umierać jest czas Kazimierzu.
Bielę ściany z ciemnych plam
tak mi jest smutno - smutno.

Obawiam się że kurtyna
w tym teatrze nie otworzy się.
Aktorzy zmienili czas pobytu
w teatrze Dramatycznej Nuty.

Słowik nie zaśpiewa a bzy
wstydzą się moich wierszy.

Wiem że w parku w Brzegu
jest taka cisza jak w muszli...



10.5.2013 - Ustka
Piątek 17:45



 

10.05.2013 17:14

Kazimierz Furman


Spóźniłem się o jedno życie
O dziesięć lat o chwilę


Kazimierz Furman to gorzowski poeta, prozaik i felietonista. Postać barwna i kontrowersyjna - twórca o wizerunku norwidowskim, wrażliwości Wojaczka, buńczucznej postawie kaskadera literatury, pokoleniowo przynależący do Nowej Fali, a piszący w poetyce różewiczowskiej. Jego talent został zauważony, mimo iż sam Furman nie dbał o sławę doczesną. To bez wątpienia jedna z najciekawszych sylwetek na lubuskiej scenie poetyckiej.

 

 

 

Zygmunt Jan Prusiński


BÓL MIŁOŚCI


Motto: "Ty jesteś daleko
a poziomka ma kształt łzy"
- Małgorzata Hillar -


Nie potrzeba dużo wysiłku
by złamać gałązkę
z ulubionego drzewa
i przynieść do domu.

Wazony napełniam wiosennie
gra cicho orkiestra
jestem tak blisko
że słyszę głos strumienia.

Uwodzę wierszem pola
syczy wiązanie uczuć
na pustym szlaku
gdzie nikogo nie ma.

Jest rzeźba kobiety
niczym ukryty ołtarz
w skryciu i ja ukryty
oblewam się poezją.

I tylko tego bólu
nie mogę wyjąć
puchnie nadzieja
w naiwnym otoczeniu.


10.5.2013 - Ustka
Piątek 16:34

 

____________________________OPINIE CZYTELNIKÓW

 

 

Czytelniczka Danuta Nogawka - Kryszkowska pisze...


Poeto Zygmuncie.

Wiersz pt. "MUZA I KLIMAT MORSKI" Twojego autorstwa wzruszył mnie bardzo. Pięknie to ująłeś słowami:

"Ten świat jest zupełnie inny
że chciałabyś powrócić
bardziej dojrzała w okresie wiśni
w kolorze utajonym..."

Twoje wiersze są takie prawdziwe, a równocześnie mają jakąś niesamowitą czarodziejską moc. Trafiają do czytelnika. Dziękuję, że mogę czytać i wzruszać się na nowo.


Życzę twórczej WENY, pozdrawiam - Danuta
 

 

Czytelniczka Hanna Szymborska pisze...


No i poczytałam sobie trochę poezji Zygmuncie, Twojej poezji. Nie "przeszłam" przez całość, nie zamierzałam nawet, muszę przetrawić i wrócić ponownie do strof.

Poezja piękna, proste, zwięzłe formy, takie lubię najbardziej / trochę różewiczowskie jakby/. Zaglądać tam będę w wolnych chwilach, aby radować duszę, sycić oczy i chłonąć.


.................... Pozdrawiam najserdeczniej.

24.05.2013.

 

 

Czytelniczka Danuta Nogawka - Kryszkowska pisze...


  25.05.2013 - 21:14

Poeto Zygmuncie!

Znowu Twój wiersz pt. "BEZ CIEBIE NIE TAŃCZĘ" przyprawił mnie o zawrót głowy, w pozytywnym znaczeniu. Nie wiem skąd bierzesz pomysły, ale robisz to doskonale. Ten wiersz czyta się tak leciutko, przyjemnie, dodaje siły.

Pozdrawiam i spokojnej nocy - Danuta.
 
 
______________________________________
 
 

dzisiaj 07:52

W dniu Urodzin
życzę Ci Córko Wiatru samych zawirowań wietrznych !
Ale nie otwieraj okna bo może porwać...

Bardzo pamiętliwy Zygmunt


26 Maja 2013 r.
Niedziela 7:52

Ps.
Będzie Urodzinowy wiersz

 

Autor:  Zygmunt Jan Prusiński

Zapraszam do Niezależnej Wytwórni Filmowej PROSTAK_____ http://korespondentwojenny.salon24.pl/_____ A teraz będą "chwalunki"..., co dzięki mnie utworzyłem jako animator kultury i działacz społeczny w polityce w Polsce i na Emigracji: 1967 - 1970 ...założyciel zespołu muzycznego "Chłopcy z Przedmieścia" w Otwocku; 1979 - 1981 ...został przewodniczącym Klubu Młodych Pisarzy przy ZLP w Słupsku; 1982 - 1985 ...kolporter pism emigracyjnych w Wiedniu; 1987 ...wydał dwa zeszyty literackie - wiersze pt. "Słowo" i "Oaza Polska" w Monachium wydawnictwo: Niezależny Związek Pisarzy Polskich "Feniks"; 1988 - 1990 ...wiedeński korespondent "Orła Białego" w Londynie; 1990 - 1994 ...założyciel i przewodniczący Korespondencyjnego Klubu Pisarzy Polskich "Metafora" i Polskiego Centrum Haiku a także pomysłodawca "Wiedeńskiej Nagrody Literackiej im. Marka Hłaski" oparty z plonu konkursu na prozę i poezję - zorganizował dwie edycje konkursu literackiego w Wiedniu; 1997 - 1998 ...członek Ruchu Odbudowy Polski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej ROP w Słupsku; 1998 - 1999 ...korespondent radia City w Słupsku; 1999 - 2003 ...założyciel i przewodniczący Polskiej Partii Biednych na Pomorzu; 1999 - 2003 ...założyciel i sędzia Słupskiego Sądu Społecznego w Słupsku; 2000 - 2009 ...założyciel i prezes Stowarzyszenia "Biały Blues Poezji" w Ustce; 2001 - 2009 ...założyciel środowiska literackiego w Starostwie Powiatowym w Słupsku; 2001 ...wydał tomik wierszy pt. "W krainie żebraków słyszę bluesa" - ZLP Słupsk; 2004 - 2005 ...korespondent radia "Supermova" w Londynie; 2005 - 2007 ...redaktor gazety internetowej "Karuzela Polska"; 2005 - 2009 ...korespondent międzynarodowej gazety "Afery Prawa a Bezprawie" w Irlandii z siedzibą w Sanoku. ____Odpowiadam swoim podpisem - Zygmunt Jan Prusiński Ustka. 23 Grudnia 2009 r.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura